mandag 2. november 2009

Harmoni i stua


Har du spiseplass i nærheten av sofagruppa på stua?
I linken nedenfor finner du tips til god plassering, for å sørge for
en åpen og god følelse i rommet.



Tipset kommer fra Irene med den fine og lærerike bloggen Feng Shui - Harmoni i hemmet.
Åpent hus er følger, og har planer om å lære mer om emnet Feng Shui. Det er uten tvil "noe i det!". Irene er svensk sertifisert Feng Shui-konsulent, og driver firmaet Wangborgs hem.

Feng shui
"er en gammel kinesisk lære som handler om å ta vare på gode energier i omgivelsene våre, og dra nytte av dem i vårt hjemmemiljø. Feng Shui lærer oss hvordan vi påvirkes av farger, former, energifoelt og landskapet omkring oss."

Wabi sabi
"er en japansk filosofi som hyller det imperfekte, slitne og personlige. Filosofien visar hvordan vi kan skape en tolig og fredfull atmosfære hjemme og den hjelper oss å fokusere på nået."

Innredningslæren feng shui og den japanska livsfilosofien wabi sabi kompletterer hverandre, sies det. 



Dette er kjempeinteressant, syns jeg. Åpent hus skal "sette seg mer inn i saken" :) Noe av dette er kanskje "sunn fornuft" - annet kan være helt nytt og verdt å vurdere.

Irenes Feng Shui blogg har for eksempel disse tipsene:

1) Tips for mer behagelig baderomsopplevelse
Selv det minste og kjipeste baderom kan bli et fint "spa" med noen enkle grep:

* Levende lys (slukk det elektriske)
* Vakre såpebeholdere (fyll shampo og såpe i fine pumpeflasker og kvitt deg med alle plastflaskene)
* En skjønn badebørste (kasser gamle slitne svamper)



2) Tips for mer harmoni i hjemmet - Jeg siterer Irene:
"För mycket grejer hemma hos Dig?
- Gör Dig av med 10 saker denna vecka - sälj, ge bort till någon som vill ha dem, eller lämna till hjälporganisation!"
(velg ett rom eller et område av huset - og tingene skal helt ut og bort, ikke til skapet eller garasja eller kjelleren!) ;)

Meld fra om du tar utfordringen - og kanskje også om du greide det!? :)
Jeg krummer nakken og går i gang! Ah - gleder meg!!



Har ellers funnet et nydelig arkitekttegnet hus, som jeg har lyst til å vise i morgen.

(Øverste foto: Slettvoll. Resten: Skøna hem)

4 kommentarer:

  1. Jeg får helt nella jeg når jeg ser ord som selg og gi bort. Jeg er alt for glad i tingene mine til å i det hele tatt tenke ordet Feng Shui *lol* Mange lever jo etter regelen- en ting inn en ting ut. Den funker ikke hos meg hvertfall *lol* Men at det ligger noe i det tror jeg så absolutt ;)

    SvarSlett
  2. Tack för din goa kommentar hos mig! Så kul att du skriver om inredningens teorier, alltid kul att läsa!

    Kram L-L

    SvarSlett
  3. Takk for tipset! Det så ut som en blogg man kan lære mye av, skal sette meg ned å lese innleggene en dag jeg har tid:) Lykke til med opprydningen:)

    SvarSlett
  4. Tack för det fina inlägg Du gjort om min FengShui-blogg :-)

    Visst är mycket sunt förnuft... många använder sig av läran utan att veta om det då de bara "går på känsla" :-)
    Det är framför allt känsla man vill skapa med Feng Shui, med hjälp av de 5 elementen och Yin och Yang - att hemmet skall kännas tryggt, trivsamt, varmt, inspirerande, kärleksfullt etc. etc. :-)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...